“מה לא סיפרו לכם על ארגון ברית מילה – האמת המלאה!”
ברית מילה היא טקס עתיק ומרכזי ביהדות, המסמל את החוב התוך על ידי שינוי פיזי בגוף. המבצע של הברית מילה הוא המוהל – אדם המיומן בביצוע המנייה ומשחק תפקיד מרכזי בטקס. נוסף על משימתו הטכנית, המוהל הוא גם מנחה רוחני, המוסביר את משמעותו של הטקס ומסייע להורים בתכנון ובעריכתו.
אף על פי שברית המילה היא טקס פרטני, ישנן ארגונים שונים המספקים שרותי ברית מילה. אחד מהארגונים הללו הוא עמותת ‘ארגון ברית מילה’. מטרתו של הארגון היא להקל על הכנה לברית המילה ולספק את המוהל המתאים לכל משפחה, מבחינת רמת המקצועיות והתאימות הרוחנית. הארגון מספק שלל שרותים, כולל תמיכה החל מטכניקות של ברית מילה וניהיל פרטני ועד לתקנון ועריכת הטקס.
האם אתה מחפש מוהל? ארגון ברית מילה יעזור לך
למרות התמיכה שהארגון מספק, עדיין יש חובה להתייעץ עם הורים ורופאים בעניין בחירת המוהל הנכון. לא פחות חשוב לוודא את שמירה על הנהלים הרפואיים והכשרת המוהל של המוהל שאתה בוחר. הארגון יכול להיות משאב מעולה בדרך לטקס המרגש שלך.
התחילה במחקר שלי – כיצד התעוררתי לנושא ואיך התחלתי לחקור?
במסגרת חקירה עצמית שהתחלתי לבצע, דחפה אותי חשקרנות מעמיקה להבנת משמעות הברית מילה וההתרחשות שנעשית בארגונים המבצעים אותה. החקירה העצמית שלי, שהתחילה באינטרנט והמשך בספרים ובמאמרים, והסתיימה בשיחות עם מוהלים מנוסים ומתחילים, נדרשה לא רק בשל החשיבות הדתית והאמונתית של הרגל, אלא גם במטרה למצוא את האמת שלמעין ראשון נראית פשוטה אך מרובה בפרטים מעמיקים.
שקיפות בארגון ברית מילה – פרסומים רשמיים ומסמכים חסרים.
מה שמיד נתגלה לי במהלך החקירה היה אי השקיפות הרב בארגון ברית מילה. אין מדובר בחוסר אמנה בדת או במוהלים, אלא בבעיית שקיפות ניהיליסטית של ביצוע הברית מילה. נכון שיש הרבה מסמכים רשמיים שקשורים לברית מילה אך רובם מדברים על משמעות המסמך הדתי ולא על האמינות והאמונה שבו. כלומר, אין שם הבנה מעמיקה על הארגון ועל תהליך הברית מילה.
השאיפה שלי היא לשנות את זה – למצא דרך לשקף את מהלכי הברית מילה כך שכל אחד יוכל לעקוב אחרי התהליך ולהבין את מהותו. אני מאמין שרק באמצעות שקיפות ניתן יהיה להבינו למדי, לשפר מה היה ויהיה, ולסייע להורים מסבירים לילדיהם את משמעות התרחיש החשוב והמתוקשר. בסופו של דבר, אני רואה את המשימה שלי כהתגלגלות של התרבות, של המסורת – ושל האמת.
ניהיליסטים: טינות החמאס מול ארגון ברית מילה – מי מחמיא למי?
השוויון במדינתנו נבנה על מרחב הדיאלוג הציבורי חשוב ביותר. ומבחינה זו, נושא הברית מילה בקהל האזרחים משאיר מקום לשאלה ניהיליסטית: האם טינות החמאס מחמיא לארגון הברית מילה, או אולי האם ההיפך נכון? לשאלה זו אין תשובה ברורה, וזה משאיר את הנושא פתוח לדיון.
הראיות הנמצאות – גילויים מפתיעים מהחקירה העצמית שלי
במהלך חקירה עצמית שביצעתי בארגון ברית מילה, נתקלתי במספר גילויים מפתיעים. ניתן לזהות מרחבים להשפעה מפתיעה של עמדות שונות בנוגע לברית מילה. למשל, עשוי להיות הבנה שונה מסוימת של רוח הדת, או שגילויים מאפשרים להבין יותר עמוק את הדלק הקיום. מחקר זה מביא אתנו למספר יצירות מקוריות בהן עוסקת החקירה, כמו גם לסקירה של חומרים נוספים, הן מקורות ראשוניים והן משניים.
בסך הכל, החקירה מאפשרת לנו להבין את האינטראקציה המורכבת בין המסגרת החברתית לרוח הדת שהם חלק ממנה, במטרה למצוא דרכים לשפר את בניית המודעות לנושא ואת דרכי הטיפוח שלו בארגון ברית מילה.
מקרים ספציפיים: מה התרחש במקרים שנחקרו?
במהלך החקירה שהושקעה בארגון ברית מילה, נחשפו מספר מקרים שבהם חוו בני הזוג את התהליך בצורה שונה מהצפויה. באחד המקרים, המוהל התאחר בגעתו, מה שגרם ללחץ וסבל למשפחה. במקרה אחר, הורים חוו בלבול מכיוון שהמוהל לא נתן להם הסבר מקיף מספיק לפני שהתחיל את הטקס.
מי האנשים שנפגעו? אילו סיפורים הם סיפרו?
ההורים שהביאו את תלונותיהם לאור הוא ציבור רחב:מגזרים שונים, רקעים שונים, אוכלוסיות שונות. מה שמאחד אותם הוא החוויה המחורה האישית שהם חוו במהלך הברית הכאובה של הילד שלהם. ההורים סיפרו על חוסר התיאום, האי-נוחות, והמתח.
הפגיעה בזכויות האדם בארגון ברית מילה
אחד הנושאים שהחקירה שלי התמקדה בו הוא חשש הפגיעה בזכויות האדם, במיוחד מבחינת חופש הדת. מדובר בעקרונות שיושבים בראש רשימת האמנה לזכויות האדם המנוהלים על ידי מרבית המדינות.
האם יש חשש מפגיעה בחופש הדת?
לכל אחד זכות להפר שוקול או להמנע ממנו, בהתאם לדעתו ולאמונתו. אך, כאשר מדובר בברית מילה, מתעורר סכסוך. מצד אחד – זכות ההורים לחנך את ילדיהם בהתאם לדתם, ומצד שני – הזכות של הילד לרווחתו ולא להיחשף לסיכון פיזי ללא הסכמתו.
מהם החוקים שמנהלים את הנושא?
איירו שאלות התקנותיות והחוקיות לגבי הנושא, שתלויות ברובן בהשקפה אישית של ההורים ובדעת המוהל. קיימת חריגה בחוק הישראלי שמאפשרת ביצוע ברית מילה גם ללא רשיון מותנה. הרמה המוסרית של האופציה לבצע את הטקס בהתאם למנהגים ולמסגרת החברתית של המשפחה מעמידה את החוקים וההוראות במבחן.
הגורמים המפיקים שינוי בארגון ברית מילה
השינוי, ככלל, הוא תנוי בגורמים שמקדמים אותו. בשולי ארגון ברית מילה, ישנם מגוון גורמים שיכולים להתווסף לסדר היום של שיפור המצב: מודעות ציבור, מדיניות פומבית, שינויים ביטחוניים, תקנות חדשות או מתן משוב לאנשים שהושפעו מהארגון.
החל מהמודעות הציבור, יתכן שהציבור הרחב, מהיהדות האורתודוקסית ועד לחילונים, יגיב לחבל הנושא ויבקש שינוי או שיקול דעת. נראה שהחשיפה למחקר שלי, או למחקרים דומים, יכולה להגביר את התודעה הציבורית לנושא.
שינוי במדיניות פומבית
מעבר לכך, שינוי במדיניות הפומבית יכול להביא לשינוי בבצע ברית מילה. אם הממשלה, למשל, תחליט להכיר במלאכת המוהלים כמקצוע שנדרש אישור ממשלתי, הדבר גם ישפיע על האופן שבו הבריות מבוצעות ויידרש לשים לב לתנאים הסניטריים והרפואיים.
את הפרק המרכזי במפיקי שינוי מהווים אלו שעברו ברית מילה, וחשו בהמשך נזק פיזי או רגשי. הם יכולים להתארגן, לספר את סיפורם ובכך להביא לשינוי. המשוב שלהם הוא המשא ומתן החשוב ביותר כדי לשפר את המצב בארגון ברית מילה. כך שגם החברה, הממשלה ואנשים שעברו את הברית אלו הגורמים המפיקים שינוי.
את סיכום החקירה והמסקנות נוכל להתחיל בקביעה שהברית מילה היא טקס דתי מסורתי שמשמעותו הרחקה, ובו במקרה הראשון, ראוי להתייחס לו בכבוד ובמהימנות. אולם, כמו בכל תהליכים אנושיים וחברתיים, גם כאן יובלו שינויים, תיקונים ושיפורים שמטרתם לשמור על הבריאות והביטחון של הנער ולהבטיח את זכויותיו.
אחת המסקנות שניתן להגיע אליה, היא הצורך בהקניית תנאים מסוימים לביצוע הטקס, וראשיתם הכשרה מקצועית נאותה למוהל הבוצע. זאת כדי להבטיח את עמידתו בתנאים הסניטריים המועכים ובטיחות היילוד. למעשה, כבר כיום מרבית המוהלים בארץ מאמנים תחת הגידה מקצועית של רופאים.
בנוסף, יש צורך בפתיחות ובשקיפות של הארגונים שמארגנים את הטקס. זאת, לרבות הצגת מדיניות פנימית מפורטת, חשיבה ותכנון על תרחישים משתנים, ויצירת דיווח מעקב על מקרים ועיסוק בתלונות.
לבסוף, חשוב להבין שמדובר בנושא רגיש, המלווה במנות שונות. בכך, מדובר באג’נדה שהיא חיינית במיוחד, ושאינה הולמת רק לקהל הדתי, אלא נוגעת לכלל הקהל היהודי. הגוף המבצע הוא אחראי לניהול הטקס בצורה המקצועית והאתית ביותר.